Arabisk og urdu kan styrke folkeskolen

SF har netop fremlagt et forslag om, at maksimalt 33 procent af eleverne på en skole må være tosprogede. Men faktisk kan de flersprogede elever gavne skolen, hvis de får lov at bruge deres modersmål i undervisningen, viser dansk forskning.

I februar 2016 lancerede Undervisningsministeriet en ny hjemmeside, hvor forældre og andre interesserede let kan finde ud af, hvor mange tosprogede elever der går på de danske folkeskoler. Databasen fik en kølig modtagelse af flere skoleforskere, blandt andre lektor Laura Gilliam, som har forsket i tosprogede elever:

»At man overhovedet angiver andelen af tosprogede i databasen kommunikerer, at andelen af tosprogede elever sænker det faglige niveau. Det vil få flere forældre til at undgå skoler med mange tosprogede, og det stigmatiserer eleverne, som endnu engang får at vide, at de regnes for svage og problematiske elever,« sagde lektor på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse Laura Gilliam til Jyllands-Posten.

læse mere her: Videnskab.dk